Personen ''weg kwijt'' op ecoduct Suthwalda

Ecoduct Suthwalda heeft als uitzonderlijke bijzonderheid dat er een fiets- en wandelpad in het ecoduct is opgenomen. Dat wordt zeer gewaardeerd, want het levert een mooie fietsroute op en het geeft voor vele wandelaars een snelle toegang tot het Steenberger oosterveld (Klein Zwitserland).

Philip de Brabander en Jaap Vliegenthart controleren de passages van dieren over het ecoduct. De camerabeelden laten steeds vaker zien dat personen (al of niet met hond) niet over het wandelpad, maar vanuit het Steenberger oosterveld over het fauna-passagedeel van het ecoduct lopen. Ze zijn toch niet de weg kwijt geraakt? Om uit dat gebied te komen moet je over stroom- en prikkeldraad heen, maar die blijken gewoon kapot geknipt te worden. Treurig en ergerlijk dat mensen niet de moeite willen nemen om weer via het wandelpad terug te gaan... Het ecoduct is een faunapassage, bestemd voor de dieren en het is al bijzonder dat er ook een fietspad langsloopt.

Op 29 april is overleg geweest met Harald de Graaf van St. Het Drentse Landschap (die de praktische verantwoordelijkheid heeft voor de ecoducten van Zuidwolde). Harald heeft de draden weer gerepareerd en afgesproken is om nog niet te gaan verbaliseren, hoewel dat wel zou kunnen, maar met duidelijker borden aan te geven dat het echt verboden is om van dat deel van het ecoduct gebruik te maken. We hopen dat de mensen er begrip voor krijgen en gewoon weer over het wandelpad teruggaan.

Joop Verburg

Philip de Brabander (links) en Jaap Vliegenthart (rechts)
overleggen met Harald de Graaf van Het Drentse landschap over maatregelen om onbevoegde passages van personen over het ecoduct te voorkomen.

Harald de Graaf repareert voor de zoveelste keer het draad op het
ecoduct Suthwalda.