Verslag excursie 3 vlindercursus natuurvereniging Zuidwolde 6 juli 2019

Op 6 juli gingen we voor de derde keer op vlinderexcursie. Op voorstel van Joop verzamelden we bij Idylle, deel van het Vlinderommetje in Zuidwolde vlakbij de N48 en het bedrijventerrein Zuiderkerkes 2. Het was niet echt vlinderweer; bewolkt, winderig en fris. Maar nu we er toch waren konden we wat er vloog wel bekijken.  Bij de start werd Joop gelijk onderbroken door een grasmus in de oude, dode boom, een goed begin.

Zoals altijd eerst de uitwisseling van wat we de laatste weken zelf gezien hadden aan vlinders. De distelvlinder die ook in grote getale onze regio had bereikt na een vlucht van duizenden kilometers was veel gezien.

Daarna gaan we op pad. Bij het Jacobskruiskruid gelijk raak; de rups van de Sint-jacobsvlinder. Mooi geel zwart gestreept waarmee hij een signaal afgeeft gevaarlijk giftig te zijn en daarmee probeert te voorkomen opgegeten te worden. Even verder de Sint jansvlinder zwart met rood, niet te missen. In België ook wel bloeddropje geheten naar de onthoofding van Johannes de Doper. Ook als je de bloemblaadjes van de het Sintjanskruid uitknijpt blijft er rood spul achter op je vingers. We zagen hem nog diverse keren. Op de distels Bruinezandoogjes en Koevinkjes, de laatste liet zich prachtig bekijken. Ondertussen bij de bloeiende wilde peen legde Joop uit dat dit de enige schermbloemige is met veervormige omwindsels. Wonderbaarlijk hoe dit lijkt op echte veren. Zo leerden we ook het onderscheid tussen Beemdkroon en Duifkruid. Duifkruid heeft na de bloei zwarte borstelharen en Beemdkroon grijswit. Bloeiend Hazenpootje met het loepje ook mooi. Eén of twee Gehakkelde aurelia’s en Atalanta’s vlogen ondertussen langs. En het Zwartspriet dikkopje. Aan de onderkant moeten de sprieten zwart zijn. Dus eigenlijk eerst een goede foto maken en dan op naam brengen. Ook die zagen we een aantal keren.
Uiteindelijk viel het dus toch weer mee.

Vanwege de dikker wordende wolken stelde Joop voor bij hem in de tuin de koffie op te drinken en nog even naar de vlindertuin te gaan zodat bij echte regen snel konden schuilen. Bij Joop in de tuin twee Gehakkelde aurelia’s, waarvan 1 op de broek van Corina Luiten. En we keken naar eitjes van het Scheefbloemwitje. In de vlindertuin als afscheid nog een Groot koolwitje waarna we verrast werden op een echte regenbui. Een natuurlijk einde van deze excursie.

Janke Santing

Dagvlindergroep 3 in actie

De letter gamma op een dood Gamma-uiltje

Snuffelen op de Idylle