De adderkenner van het Hijkenveld.

Donderdag 31 januari bracht Dick van Dorp zijn presentatie. Zo'n 35 belangstellenden waren aanwezig en ze werden bepaald niet teleurgesteld. Zijn verhaal bestond uit drie delen. Zijn belevenissen op het Hijkerveld, middels prachtige foto’s liet hij zien welke dieren, bomen/ struiken en planten hij zoal ziet. In het tweede deel kwamen zijn werkzaamheden als vrijwilliger aanbod. Wat hij bijv. onderneemt om te zorgen dat de jeneverbes tot groei komt. Het laatste deel ging over de uitkomst van het adderonderzoek. De Werkgroep Adderonderzoek Nederland onderzoekt verschillende gebieden. Het onderzoek op het Hijkerveld is uniek door zijn hoge aantal adders dat wordt geregisterd van 1999 tot 2011 meer dan 6.500. Het registeren gebeurt als volgt; de adder wordt gevangen om vervolgens van de kopschild een foto te maken want dankzij het unieke patroon van de schubben is individuele herkenning mogelijk. Daarnaast worden gegevens genoteerd zoals de GPS-coördinaten, geslacht en lichaamslengte. Met deze verzamelde data is men beter in staat deze mooie diersoort te beschermen.Hij vangt alle adders met de gehandschoende hand. Toch is het wel een keer of 8 misgegaan. Maar hij was daar laconiek over. Slechts een of twee keer is hij er mee naar het ziekenhuis geweest. Zo fanatiek, zo zorgvuldig , zo gedetailleerd en zo'n enthousiast verhaal. Het was een heel mooie avond.

Ankie Katerberg