1e nachtvlinderexpeditie 2018

Misschien ben je wel ongeduldig, dat je al in maart een Nachtvlinderavond plant. Maar wie kon weten dat het tot ver in maart zo hard zou vriezen. Hoe dan ook op 23 maart trokken we gedrieën naar De Wijk waar we midden in een woonwijk de lampen hebben neergezet. Uiteindelijk kregen we daar 7 soorten nachtvlinders op het laken. Daarbij ook de prachtige Vroege spanner. We hebben het niet laat gemaakt want het werd almaar kouder.

Het is wonderlijk dat je toch de smaak te pakken krijgt. Dus op de eerste de beste mooie avond, 4 april, zijn Edwin de Weerd en ik naar de Egge gegaan waar we bij Gerhard Warmink in de tuin de lamp hebben neergezet en wat bomen hebben gesmeerd. Op de smeer kwam niet veel af (4 soorten winter- en voorjaarsuilen), want inmiddels waren de wilgen gaan bloeien en overal kon je in de toppen de nachtvlinders bezig zien.

Meer dan 100 vlinders en 17 soorten

Op het licht kwamen in de loop van de avond meer dan 100 vlinders af. Minstens de helft daarvan waren Kleine voorjaarsuilen. Maar ook ander voorjaarsuilen waren aanwezig zoals de Tweestreepvoorjaarsuil de Dubbelstipvoorjaarsuil en de Variabele voorjaarsuil. Zeker 17 soorten lieten zich zien waaronder de minder algemene Vroege blokspanner.

Het mooiste tot het laatst werd bewaard, want toen we wilden vertrekken verscheen opeens een kleurrijk klein nachtvlindertje op het doek. Het ging om een zeldzame soort die Edwin en ik nog nooit gezien hadden: het Diamantborsteltje; een micro met fraaie kleuren en twee borstels links en rechts op de flanken. We gingen supergelukkig weer naar huis met dank aan Gerhard.

Joop Verburg

Vroege spanner