10 juni: Idylle geopend onder veel belangstelling

Vrijdagmiddag 10 juni 15.00 uur: zo’n 70 mensen luisteren naar het openingsgedicht van Joop Verburg bij de opening van de Idylle op bedrijventerrein Zuiderkerkes II. Na dit gedicht waarmee Joop het bijzondere proces van het ontstaan van Idylle schetst, is het aan burgemeester Roger de Groot. Hij heeft zijn laarzen ervoor aangetrokken. Na het doorbreken van een groot papieren vlinderdoek voor de vlonder die aan de waterpartij is aangelegd, neemt hij een aantal stapstenen in het water in gebruik. Voor de burgemeester is de slogan dat Idylle er is voor vlinders, bijen én mensen erg belangrijk. ‘’Natuur en mens kun je zo echt dicht bij elkaar brengen.’’

Bloemrijk

Kars Veling, projectleider van de landelijke Vlinderstichting, legt uit wat een Idylle is. Daarbij moet hij helaas ook vermelden dat het slecht gaat met de vlinders in Nederland en in het bijzonder in Drenthe. De Vlinderstichting investeert daarom in de aanleg van bloemrijke gebieden. Die in Zuidwolde is nu al geslaagd. De rijkdom aan wilde planten illustreert het goed. Je ziet al diverse soorten libellen- en vlindersoorten en wilde bijen in het gebied. Zoals het Icarusblauwtje en het Groot dikkopje. ‘’De kroon op de Idylle wordt de Koninginnepage die op den duur ook zeker zal verschijnen’’, aldus Kars Veling.

Samen met een aantal kinderen laat Kars koolwitjes los die al snel de bloeiende Margrieten weten te vinden, ook de bloemen die de kinderen hebben geplukt. Een fantastisch gezicht; hoe dichtbij kan de natuur zijn.

Met dank aan

Joop Verburg bedankt daarna alle partijen en een aantal personen die sinds 2014 mee hebben gewerkt aan het ontstaan van de Idylle. Een speciale dank voor de ondersteuning van de gemeente, de Vlinderstichting, Landschapsbeheer Drenthe, de Bijenhoudersvereniging en het Tonckensfonds. Ruurd van Donkelaar heeft enorm veel werk verzet als projectleider en dankzij hem is de Idylle zo mooi van vorm geworden. Scholieren van het Terra Collega ontwierpen de vlonder, firma Buning zorgde voor de stapstenen. Albert Dragt zette de informatieborden en het bijenhotel in elkaar. Henk Bosma deed de opmaak van de borden, evenals die van de vernieuwde folder van het Vlinderommetje. Mede door de inzet van de leden van de werkgroep Vlinderommetje en de bestuursleden van de natuurvereniging ligt dit nieuwe gedeelte van het Vlinderommetje er als een idylle bij.

Na afloop genieten de aanwezigen nog een tijdje na van deze feestelijke opening met drankjes en hapjes, mogelijk gemaakt door gulle bijdragen van de notenbar van Bosscher en de Mitra.

Karin Boer