Excursie naar de nachtegalen van het Börkener Paradies

Zondagmorgen 8 mei gingen we met 16 deelnemers vroeg op pad naar het Börkener Paradies dat bekend staat om de vele nachtegalen die er voorkomen. Het bevindt zich net even over de grens bij Meppen in Duitsland. Het prachtige weer maakte er bij voorbaat een geslaagde dag van.

Het Börkener Paradies ligt in de arm van een afgesneden bocht van de rivier de Ems. Ook zonder de nachtegalen is het waard om een wandeling te maken in dit bijzondere gebied. Edwin de Weert was onze gids deze dag. Hij maakte ons attent op de vele vogels die we hoorden, waaronder natuurlijk de nachtegaal. Maar we zagen of hoorden ook de boomvalk, draaihals, ijsvogeltje, een jagende sperwer en nog veel meer; bij elkaar 49 soorten.

Ook de planten en vlinders kregen veel aandacht. Joop, Hero en Edwin lieten zich ook hierin niet onbetuigd. Het landschap van dit gebied is geweldig indrukwekkend: eeuwenoude bomen sieren het land dat al lang beschermd is en alleen extensief wordt begraasd. Ook struiken als de Meidoorn hebben een enorme omvang gekregen. Na een tweede rondje door het gebied in omgekeerde volgorde werd Edwin bedankt voor zijn inzet. We konden een prachtige dag bijschrijven in onze herinnering.

Jan Mager

Foto’s: Jan Mager en Joop Verburg