Smakelijke foodwalk op 27 september 2015

Voor de tweede keer nam ik tijdens het Smaakmakersfestival in de Wijk, dit jaar op 27 september, als gids een groep volwassenen en kinderen mee op de Foodwalk rond Ten Arlo. De kinderen hadden zich goed voorbereid en een wildplukboekje meegenomen. Enthousiast plukten en proefden ze mee. De veldzuring bleek voor iedereen de eerste grote en smakelijke verrassing.

Springbalsemien, pispotjes en veel meer lekkers

Samen plukten we ingrediënten onderweg om later op het smaakmakersfestival in De Wijk een hartige wilde groentetaart mee te kunnen bereiden. Het recept staat in deze folder. Het is altijd een verrassing wat er onderweg te vinden is. Vorig jaar vielen op dit tijdstip de tamme kastanjes in grote hoeveelheden van de bomen. Dit jaar konden ze nog niet worden geraapt. Naast voldoende groen, zoals brandnetel, weegbree, zevenblad, bonte dovenetel, winterpostelein en veldzuring vonden we een heleboel zaad van de springbalsemien. Het vergt enige handigheid om de weg springende zaden in je hand op te vangen. Dat was een hele leuke uitdaging. Wat was het lekker deze zaden te snoepen. Ze smaken naar ‘romige’ walnoten. Een andere verrassing voor de deelnemers was het ‘pispotje’, de witte bloem van de haagwinde. Deze bloem kan je heel goed gebruiken om te vullen, met bijvoorbeeld een wildplukpesto en eten als hapje bij de maaltijd.

Ook plukten we bladeren en bloemen voor de thee. Na een heerlijke en voldane wandeling, dronken we gezellig een kopje wildplukthee aan de picknicktafel in de zitkuil, voor we Ten Arlo weer verlieten op weg naar de Wijk, naar het Smaakmakersfestival.

Wat is de Foodwalk?
Een Foodwalk is een wandeling waar je onderweg kunt genieten van het prachtige maar ook smakelijke landschap. Want overal in de vrije natuur zijn eetbare planten, bloemen, vruchten, noten en paddenstoelen te vinden. Van bramen tot waterkers en van eekhoorntjesbrood tot kastanjes. Puur natuur, smaakvol en gezond. Het hele jaar valt er wel iets voor het eten en drinken uit de natuur te halen. Het zoeken naar voedsel is ook erg leuk en leerzaam om met kinderen te doen. Een wandelingetje levert al snel een mand 'groenten of fruit' of iets heel anders (bijvoorbeeld noten) op. Ieder jaargetijde biedt zijn eigen oogst.

In 2014 is de Natuurvereniging Zuidwolde begonnen met het ontwikkelen van een route voor een Foodwalk in het gebied rond Ten Arlo, een buurtschap in de gemeente De Wolden, ondersteund door Landschapsbeheer Drenthe.

Van deze Foodwalk rond Ten Arlo is een folder uitgegeven. Deze is ook te downloaden:

Dette Boiten

Dette verzamelt zaden van de Reuzenbalsamien, prima eetbaar en lekker naar noten smakend

Even pauze onderweg