Nolderwoud Kidsfestival

Op het Kidsfestival bij Beautycentrum het Nolderwoud stonden Corrie Kreffer, Wilma Huiskes Joop en ik op 19 september met een stand van de Natuurvereniging. In de kraam voor deze gelegenheid veel materiaal over vlinders en paddenstoelen. Er waren prachtige foto’s, paddenstoelen die daar ‘s morgens gevonden waren, zoekkaarten en potjes voor zelf gevonden beestjes. De kinderen konden kiezen om in de buurt beestjes of paddenstoelen te zoeken. Vlakbij langs de weg en in het bos bleken er heel veel te vinden. Over de gevonden buit gaf Joop elk kind een grondige uitleg. Mooi om te zien hoe gretig en vol belangstelling de kinderen reageerden.

Topattractie was een grote rups van de Dennenpijlstaart die Freek Fieten nog voor het inrichten van de kraam gevonden had op de grond onder een dennenboom daar vlakbij. Met zijn bruine, gele en groene strepen is de rups prachtig om te zien en heel moeilijk te vinden tussen de dennennaalden.
Ook heel bijzonder was de pissebed die een van de kinderen vond. Toen Joop hem met de loep liet bekijken kwamen er witte korrels tussen de pootjes vandaan. Het bleken jonge pissebedden, wit met een klein zwart oogje. De pissebedden dragen die dus een tijdje met zich mee. Zo leer je telkens wat. Het was een geslaagde dag met heel enthousiaste jonge bezoekers.

Arie ten Wolde

Foto's: Arie ten Wolde en Joop Verburg