Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Winterwandeling 5 januari 2014

Ruim honderd mensen vertrokken omstreeks 13.00 uur voor de Nieuwjaarswandeling met snert na afloop. De start was deze keer bij het Nolderwoud, met zonnig weer bij een temperatuur van 9 graden!

Zandruggen

Na oversteek van de Ommerweg liepen we bospaadjes op. Af en toe vertelde Gerhard Warmink ons hoe dit heuvelachtige gebied was ontstaan. Niet in de ijstijd, maar door het plaggen van de heide in vroegere tijden, waardoor het stuifzand vrij spel had en deze ruggen vormde. Later plantte Staatsbosbeheer er dennen om het zand vast te houden.

Over het Stiggeltie

De volgende stop was op het ecoduct Stiggeltie, waar we bij uitzondering overheen mochten. Leden van de ecoductenwerkgroep legden uit hoe er gemonitord wordt en zij tellingen doen met behulp van geplaatste camera’s en muizenlokdoosjes. Er werden soms 40 muizen per ronde gevangen en... weer losgelaten. Groepjes reeën gaan regelmatig over het ecoduct, maar ook de vos, das en steenmarter zijn er waargenomen.

Landgoed Linde

Wanneer we in Linde langs een nog jong bos lopen, komen we boer Bram Luten met hond tegen. Hij blijkt een van de grondbezitters te zijn, die van een deel van zijn land bos heeft gemaakt dat nu ongeveer 10 jaar oud is. Toendertijd kon dit met vergunning van de overheid, wanneer je minimaal 15 ha. bezat. Je mocht er dan een huis met ”allure” opzetten. Dat zagen we toen we het landgoed Linde verder opliepen.

De terugtocht ging wederom over het ecoduct, waarna we wat eerder dan gedacht bij het Nolderwoud arriveerden. Dit was gelukkig al snel doorgebeld naar de catering. De meeste wandelaars hebben kunnen genieten van een lekkere kop soep. Zoals gewoonlijk was deze middag weer een gezellig én leerzaam begin van het nieuwe jaar!

Elza Craanen